O bună parte din cele mai mult de 13.000 de sate din România au multe și grave probleme, de la starea sau lipsa infrastructurii și până la lipsa unei perspective, a unei șanse de dezvoltare. O bună parte din așezările rurale pot supraviețui numai cu banii pe care îi primesc de la guvern sau de la consiliile județene.
Cea mai mare parte a locuitorilor de la sate se ocupă cu agricultura, și nu cu cea de performanță, pentru că vorbim de obicei doar de ferme de subzistență, și acelea lucrate de oameni în vârstă. Mulți tineri au ales țările vestice sau au plecat spre orașe, în căutarea unor salarii cât de cât decente. În multe dintre satele românești timpul pare a curge mai încet și fără a schimba ceva, motiv pentru care mulți dintre turiștii străini le găsesc ”idilice și tradiționale”, amintindu-le de ceva ce exista demult în țările din care vin. Numai că multe sate nu sunt deloc idilice, ci mai degrabă par pe cale de abandonare.
Pe acest fundal, câteva inițiative, unele locale, altele de la nivelul Uniunii Europene, încearcă revitalizarea satelor românești, modernizarea lor, dar fără a afecta specificul local. Există organizații non-guvernamentale care au programe în acest domeniu, există intenții ale executivului și programe europene, cu fonduri generoase.
Pe acest fond au apărut programe de genul proiectului ”Made in Rural”, al World Vision România, destinat dezvoltării economice rurale prin revitalizarea tradițiilor populare și exploatarea potențialului economic non-agricol.
Din 2014 și până în septembrie 2015, în județele Alba, Bistrița-Năsăud, Brașov, Constanța, Cluj, Dolj, Harghita, Ialomița, Iași, Ilfov, Sibiu, Vaslui și Vâlcea, aproape 1.900 de persoane din mediul rural vor dobândi o calificare sau vor deschide mici afaceri meșteșugărești sau de turism rural.
Campaniile de informare și consiliere au început în luna iunie 2014, și, în funcție de rezultatele procesului de mediere, participanții vor fi înscriși la cursuri de formare în țesătorie manuală sau lucrător în pensiune turistică.
În partea a doua a proiectului, oamenii instruiți în prima etapă vor putea urma cursuri de competențe antreprenoriale și apoi concura într-un concurs de planuri de afaceri.
Cele mai reușite 200 de proiecte create de ei vor fi premiate, astfel încât să poată fi transformate în realitate.
În etapa finală a proiectului, vor fi înființate șase ateliere meșteșugărești în care beneficiarii dornici să înceapă o mică afacere își vor continua activitatea, dispunând gratuit de toate resursele necesare.
Despre o parte dintre aceste oportunități discutăm în emisiunea ”Rural” , alături de Roberto Pătrășcoiu, manager de proiect la World Vision România, și de la Bruxelles, corespondentul RFI Mihaela Gherghișan.