AcasăEmisiuneO nouă marcă pentru produsele tradiționale

O nouă marcă pentru produsele tradiționale

Asociația ”Creștem România Împreună”, inițiatoare a proiectelor naționale ”Mallțărănesc” și ”Adoptă un țăran”, a lansat un nou concept de tipul community brand. Este vorba despre un brand de produse autentice, tradiționale, 100% românești.

Inițiativa este menită să adune laolaltă gospodării de subzistență și micii producători români. Brânza de țară, roșiile zemoase, mezelurile făcute în casă, costumele populare autohtone, ceramica făurită manual, pâinea pe vatră, dulcețurile parfumate, păpușile croșetate și multe altele, se vor reuni sub eticheta ”Mallțărănesc”. Românii, însă nu doar ei, vor avea astfel acces la produse autentice, meșterite cu grijă și pasiune pentru iubitorii de tradiție. Țăranii, meșteșugarii și producătorii care vor face parte din acest proiect pilot sunt membri activi ai celor două inițiative sociale menționate.

Brandul ar putea deveni cea mai mare piață de desfacere offline și online a produselor din gospodăriile românești, una dintre țintele acestei inițiative fiind și crearea unei baze de date a tuturor meșteșugarilor și producătorilor români autentici.

Accesul la acest brand se face prin înregistrarea în cadrul platformei a gospodarului sau a micii afaceri ce dorește a vinde produse țărănești autentice, în mod gratuit. După înregistrarea în platformă fiecare producător poate să adauge un număr de produse pe care să primească eticheta mallțărănesc. Acceptarea produselor se face respectând procedura impusă de platformă, procedură ce face apel la încărcarea de fișiere cu certificatul de producător, a adeverinței de la medicul de familie, precum și a adeverinței din partea medicului veterinar acolo unde este cazul.

Fiind foarte importantă siguranța alimentară, pozele ce trebuie încărcate de asemenea cu gospodăria trebuie să conțină și locul unde se prepară aceste minunate produse. Eticheta conține datele de contact ale gospodarului precum și QR code-ul care îl direcționează pe cel ce scanează către pagina personală, unde utilizatorul poate afla mai multe date despre gospodărie, precum și despre produsele ce le oferă spre achiziție.

Trebuie menționat că aceste etichete sunt de trei feluri: eticheta roșie pentru mici firme care produc artizanal diferite produse, galbene pentru gospodari persoane fizice, și albastre, pentru produsele care sunt reprezentate de asociație, în general produse de persoane care nu au cunoștințe tehnice.

Discutăm această nouă inițiativă cu președintele asociației ”Creștem România Împreună”, Mihai Mihu.

Jurnal Rural

21 de produse tradiţionale realizate în judeţul Buzău au fost atestate şi înregistrate în Registrul naţional al produselor tradiţionale.

Pe lângă produsele tradiţionale din carne, babic de Pleşcoi, pastramă de oaie, ghiudem, cele mai multe realizate în zona Berca-Pleşcoi, au fost atestate şi produse de panificaţie, covrigi împletiţi suprapuşi, sau din legume, tomate în bulion şi bulion. Două noi produse tradiţionale atestate în cursul acestui an sunt ”Babic de Buzău”, realizat de o firmă din comuna Tisău, precum şi toba de casă.

La nivelul judeţului au fost atestate până în prezent 21 de produse tradiţionale, alte două, Covrigii de Buzău şi Pâinea ţărănească de Buzău sunt în curs de atestare, iar cunoscuţii cârnaţi de Pleşcoi se află pe lista produselor tradiţionale româneşti care vor primi protecţie europeană.

Pesta porcină africană nu se dă dusă

Pesta porcină africană se extinde în România, virusul fiind confirmat în alte cinci localități din județul Tulcea. ”Avem noi suspiciuni aproape în fiecare zi. Echipele pe care le avem caută să reducă pe cât posibil difuzarea bolii. La Tulcea, am identificat virusul și într-o căpușă”, anunță șeful Direcției Sanitar-Veterinare.

În urmă cu două săptămâni, era confirmată apariția primelor focare de pestă porcină africană în Tulcea. Chiar dacă au început campanii de informare a populației și au fost amplasate covoare dezinfectante, virusul a continuat să se răspândească. ”Virusul bolii a fost introdus prin migrația mistreților, posibil din Moldova prin Ucraina, unde recent a evoluat un alt focar de pestă porcină africană sau direct din Ucraina”, anunță medicii veterinari.

Cu toate că oamenii nu sunt afectați de pesta porcină africană, această boală poate destabiliza piața cărnii de porc și poate genera pierderi economice grave producătorilor și procesatorilor din această industrie. Un astfel de focar poate determina alte state să impună interdicții asupra importului de carne de porc din România, afectându-i serios pe comercianți.

MADR angajează consilieri

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale anunță scoaterea la concurs a 27 posturi de consilieri afaceri europene în cadrul Unității pentru pregătirea consiliului președinției UE – Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Perioada de înscriere este până la 27 iunie 2018, iar selecţia dosarelor se va face între 28 – 29 iunie 2018. Proba scrisă va avea loc în 5 iulie 2018, orele 10,00.

Interviul se organizează în termen de maximum patru zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, la sediul MADR. În cadrul interviului vor fi testate și cunoștințele de limbă străină.

Posturile de consilier afaceri europene din cadrul Unității pentru pregătirea consiliului președinției UE – Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale vor fi ocupate pe perioada determinată până la 31 august 2019.

Statul reorganizează cercetarea agricolă

Stațiunile de cercetare și dezvoltare agricolă vor beneficia de bani mai mulți, reorganizarea lor permițând finanțarea atât de la bugetul de stat, cât și din venituri proprii, anunță Ministerul Agriculturii. MADR a publicat pe pagina sa un proiect de hotărâre de Guvern care vizează reorganizarea a 13 stațiuni și institute de cercetare agricolă. Propunerea nu implică și desființarea acestora. Scopul acestei acțiuni este de a eficientiza activitatea desfășurată de stațiunile care fac obiectul proiectului de act normativ, precum și de a valorifica produsele rezultate în urma activității de cercetare-dezvoltare.

De altfel, susțin oficiali din MADR, capacitatea de investiții va crește și vor fi prevăzute sume mai mari pentru administrarea și întreținerea bunurilor aflate în proprietatea stațiunilor, reorganizarea permițând finanțarea acestora atât de la bugetul de stat, cât și din venituri proprii. De la 1 ianuarie 2017, au fost reorganizate 37 unități de cercetare-dezvoltare față de numai 3 unități în perioadă 2009-2016. Din ianuarie 2018 și până în prezent au fost reorganizate 15 unități de cercetare-dezvoltare.

Animalele se vând bine la export

Valoarea exporturilor de animale vii a depășit 74 de milioane de euro în primul trimestru. În același timp, valoarea importurilor pe acest segment a fost de aproape două ori mai mică în perioada menționată. În aceste condiţii, România înregistrează un excedent de peste 34,5 milioane de euro pe acest segment.

Conform datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din luna mai, România a înregistrat anul trecut un deficit de aproape 854 de milioane euro în comerțul cu produse agroalimentare, în creștere cu 53% faţă de anul 2016.

Principalele produse exportate în 2017 au fost cerealele, în condițiile în care numai încasările din grâu și porumb au atins 1,73 miliarde de euro, iar exportul de animale vii din specia bovine a contribuit cu 200 milioane de euro la balanța comercială a anului trecut. Pe de altă parte, în topul produselor importate s-a menținut carnea de porc, urmată de lapte și produse lactate, fructe exotice, cafea și ciocolată.

Reportaje

Emisiuni

Galerii Foto

Articole Similare